Suzuki GS 500 E -90 som blev en Café scrambler hybrid...

Suzuki GS 500 E -90. Ingen offroad direkt men efter ombyggnation så ser den ut att gå på grövre underlag. Tanken var att hela bygget skulle genomsyra budgettänk, återanvändning och att göra det mesta själv. Mycket är gjort själv men det blev köp av en och annan pryl. Styre, lampor, blinkers, däck samt sadel fick jag köpa, =EBAY ! :-) All färg är Biltemas på sprayburk.

FÖRE....

...OCH EFTER. Tryck för större bild.

FÖRE....

...OCH EFTER. Tryck för större bild.

FÖRE....

...OCH EFTER. Tryck för större bild.

FÖRE....

...OCH EFTER. Tryck för större bild.

Sadelhöjd 78 cm
Framdäck 120/90-17
Bakdäck 140/80-17
Diodblinkers
Diod bakljus med skyltbelysning




Mycket kort om bygget



Precis avlastad från släpet, tvättad och parkerad i garaget. Det fanns inga extra tillbehör på hojen och allt var original. Mätaren stod på 5000 mil, bensin i tanken sedan 2011, men den gick fint i motorn ändå.

Rensning påbörjad. Allt ska bort så ramen kan lackas om. Bakramen ska kapas, elsystemet ska dras om och minimeras. Vinkelslipen kommer få jobba lite på denna ram. Det ska vara så lite saker som möjligt kvar, men den ska gå igenom en besiktning.

Ett litet förtest för att få känslan. Fatbar styre och moped-dyna testades. Det får bli en utgångspunkt till att börja med.

Bakram rensad, kapad och ihopsvetsad.

Var har alla kablar fått plats!! Kapade ca 30 cm av elsystemet för att bli av med överflöd. Kapningen gjorde jag mestadels i andra änden som skyddas av ram och inte rör sig med styrutslag.

Grunden till nya instrumentpanelen sågades ur 4 mm aluminium. Varvräknaren slopade jag.



Blinkers byttes till diod blinkers. Jag bytte originalrelät mot ett elektroniskt relä för diodblinkers. Gör man det slipper man sätta motstånd på blinkers för att "simulera" en vanlig glödlampa. Men...

När jag blinkade så blinkade alla fyra blinkers, som varningsblinkers.... Den funktionen fanns inte innan! :-)

Orsaken var att lampan för blinkersindikering leder åt båda hållen, naturligtvis. Jag ryckte ur indikeringslampan och då funkade diodblinkers korrekt, höger och vänster. Men jag ville ha indikering och på bilden till vänster visas hur man löser det med en lysdiod som bara kan kopplas med PLUS på ena benet. En glödlampa bryr sig inte var plus och minus finns och plus/minus växlar när man blinkar.

Jag hade kiseldioder liggande, de klarar 3A (finns på Kjell&Co bl.a), samt lysdiod 12 V. Kiseldioderna kopplas som på bilden, en på varje originalkabel till blinkerslampan. Koppla ihop dem och sätt dem på lysdiodens plus sida. Lysdiodens minussida kopplas till jord eller batteriets minus.

Svart fatbarstyre, mätarhus är botten av en petflaska, hållare för lampor till instrumentering är en hållare för tändstiftskabel, gaffelbälgar är universal styrväxeldamask, framskärm av okänt fabrikat men kraftigt avkapad, bakskärm gjord av original innerskärm, dyna från Ebay, Biltema diodblinkers och relä från en moppe, Biltema avgasbandage, Biltema framlampa, Baklampa diod med nummerskyltsbelysning Ebay, koppling- bromshandtag Ebay, längre gasvire gjord av växelvire från min gamla cykel, ljuddämpare från en kompis- arbetsbyte, hemgjord db- killer insats, Biltema grillnät och däck Shinko 705, 17" 140 bak och 120 fram.