Köra i grupp på grus

Kör man med erfarna vänner funkar gruppkörning automatiskt. För nya grupper krävs regler för att få det att fungera säkert för alla.

Köra zick-zack formation på grusväg funkar inte. På grus använder man hela vägen för sin körning och kör på led med stort avstånd. Avståndet beror på hastigheten - naturligt. Men vi har alla olika uppfattningar. Tycker man att någon ligger för nära blir man rädd att bli påkörd och ägnar uppmärksamheten bakåt vilket inte är lyckat. Ligger någon för nära vinkar man förbi dem, funkar inte det vinkar man dem bakåt. Funkar inget av "vinkandet" lägger man sig i mittsträngen, växlar ner och bjuder fullgas. Den gesten förstår de flesta.

Alla förare har alltid ansvaret för den bakom. Ser man inte sin kompis lampa dyka upp i sidospegeln på raksträckorna saktar man ner och inväntar. Kedjereaktionen gör att hela ledet saktar in. Det tar längre tid att leta efter någon som varit borta sedan två - tre mil än att invänta. Dessutom kan det vara farligt att vända och åka mot någon som blivit frånåkt och försöker köra ikapp resten av gruppen. Tror man att något hänt och måste vända åker två stycken i mötande riktning.

Att inte köra över sin kapacitet är också att visa respekt mot resten av gruppen. Det som sinkar en grupp mest är avåkningar. I bästa fall blir det en snabb reparation av hojen. I sämsta fall blir det inväntan av en ambulans vilket tar tid ute i skogen. Det är inte alltid självklart att ha täckning på mobilen i skogen och man får då skicka iväg någon för att leta mobiltäckning. I regel får även den personen invänta och guida ambulansen.

Kör man på led händer det att man tar rygg på hojen framför. På grusväg med skymda kurvor gäller det att hålla sitt eget spår och inte "hänga på" den framför. Har man en lucka på 200 meter och hojen framför genar i en kurva är det livsfarligt att göra lika. Den första hojen kanske såg SCANIA lastbilen möta 100 meter bort, vilket kan bli ett fatalt misstag för hoj nummer två.

Kör man grus ska man köra "nyfiken" och aktivt. Med nyfiken menar jag att man ska ställa sig upp innan krön för att se mer och upptäcka faror fortare. I kurvor håller man ytterspår och tittar genom kurvan tills man ser att det är fritt.

Kom ihåg att det kommer mötande fordon på alla sorts grusvägar.